اخبار رویداد

برگزاری نشست خبری رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریا محور ایران

نشست خبری

نشست خبری رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریا محور ایران با حضور رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی و مدیرعامل منطقه آزاد قشم و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

عادل پیغامی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در نشست خبری نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران که با حضور محمد مهدی سالاری رئیس صنایع دریایی کشور و مهدی شهیدی مدیر برگزاری رویداد و جمعی از اصحاب رسانه در سالن مرکز بین‌المللی رشد برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد با همکاری شورای عالی صنایع دریایی و سازمان منطقه آزاد قشم در تاریخ ۲۵ الی ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در جزیره قشم برگزار خواهد گردید.

وی با بیان اینکه امروز هم از جزیره جهانی قشم به عنوان کانون صنایع دریاپایه یاد می‌شود افزود: اقتصاد و فرهنگ این جزیره با توجه به مقوله جغرافیایی سیاسی، طبیعی و انسانی بر محور دریا پایه طراحی و برنامه‌ریزی شده و بهترین مکان برای تبدیل شد به کانون اقتصاد و فرهنگ دریامحور و همتایابی در این حوزه است. بر همین اساس  با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و جوانان متعهد و توانمند که به نوعی نقش حلقه های میانی را در حل مسائل کشور ایفا می کنند، رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریا محور ایران، با حضور مسئولین، مدیران، سفرای کشورها، فعالین اقتصادی داخلی و خارجی، سرمایه گذاران، کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌های مرتبط با دریا را با رویکردی متفاوت در بهره گیری از رویداد ها به عنوان بستری برای همتایابی و توسعه همکاری های تجاری و فناورانه به عنوان شیوه ای اثربخش در حل مسائل فعالین حوزه اقتصاد دریا برای ۲۵ الی ۲۷ اردیبهشت سال آتی، در جزیره قشم برنامه ریزی گردیده است.

در ادامه رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با تاکید بر اینکه جزایر به عنوان یکی از عرصه‌ها نقش مهمی دراین سیاست‌گذاری بر عهده دارند ، بیان داشت:  رهبرمعظم انقلاب ظرفیت‌های دریایی کشور را در پنج عرصه شامل پسکرانه، کرانه، جزایر، آب‌های داخلی، اقیانوس‌ها و آب‌های آزاد دنیا بیان کردند و این حق مردم ماست که سهم خودشان را از اقاینوس‌ها و آب‌های آزاد بدست آورند.

محمد مهدی سالاری با تاکید بر اینکه برای جبران عقب مناندگی‌ها چاره‌ای جز رویکرد به موضوعاتی در پایه نداریم ، بیان داشت: در جلسه دهم شورای عالی صنایع دریایی مصوبه ای داشتیم که در آن برنامه های ملی اقتصاد دریا محور در حوزه‌های تخصصی دریا و زنجیره‌های مختلف دریایی تدوین شد و برای اجرا در دستور کار قرار گرفته است.

سالاری گفت: شورای عالی صنایع دریایی و دبیرخانه آن با همکاری ذی‌نفعان، این برنامه را شروع کرده و چار چوب نظری و الگوی توسعه دریا محور را در این شورا با نام الگوی 360 درجه تدوین کرده‌اند.

او با تاکید بر اینکه الگوی 360 درجه سه رکن دارد، اعلام کرد: رکن اول آن توجه به زنجیره‌های ارزشی از مسیر صنایع مختلف از جمله شیلاتی، بندری، دریانوردی و لجستیک دریایی، کشتی سازی، استصال آب و انرژی‌های نوین دریایی، نفت و گاز دریایی، صنایع مرتبط با خدمات و پشتیبانی دریایی همچون بانکرینک، لجستیک، خدمات تجاری دریایی همانند بیمه، بانک آفشور، خدمات بازرسی و فناوری‌های مرتبط با محیط زیست دریایی و خدمات و صنایع مرتبط با حوزه دفاعی و امنیتی مربوط می‌شود.

در این نشست خبری مدیر برگزاری رویداد، اظهار داشت: رویداد همتایابی در اقتصاد دریا محور ایران با تاکید بر توسعه هدفمند همکاری های تجاری داخلی و خارجی در بین نقش آفرینان حوزه اقتصاد دریا طراحی گردیده است.

مهدی شهیدی با بیان اهمیت برگزاری رویدادهای حوزه دریا در شهرهای ساحلی و جزایر افزود: متاسفانه به دلیل تمرکز برگزاری رویدادها در پایتخت، بسیاری از شهرهای ساحلی با وجود دارا بودن ظرفیت بالقوه میزبانی، مورد بی توجهی در این خصوص قرار گرفته اند. در صورتی که رویدادها موتور توسعه منطقه ای محسوب می شوند و توجه سرمایه گذاران را به فرصت های موجود جلب می نمایند. از طرفی حضور بازدید کنندگان و مشارکت کنندگان این رویدادها موجب رونق کسب و کارهای محلی می گردد.

شایان ذکر است؛ در این نشست عادل پیغامی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و محمد مهدی سالاری رئیس صنایع دریایی کشور و مهدی شهیدی مدیر برگزاری رویداد به پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران، پاسخ دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *